Witam,
Wiem, wiem powtarzam się, ale to już będzie full.
Zacznijmy od tego, że wcale nie trzeba być programistą aby brać udział w tworzeniu gry, ale nie będzie tak pieknie jak myżlicie.
Aby mieć władza nad swoją grą musicie ją sami napisać.
Jednak każdy 12, 16 latek chce spełnić swoje marzenie i postawić swoją własna niezależną gre przez przeglądarke.
Dlaczego nie? Oczywiście wolny kraj, wolny internet - korzystajcie z tego bo może tak się stać, że wprowadzą kontrolowany internet i nie będzie już tak kolorowo.
Mamy do wyboru Vallheru i Ugamel-a
Przed jaraniem się, że mamy silnik Vallheru bądź Ugamelle to warto przeczytać temat, który napisał Paciorek - "Apel do pseudo programistów":
Nie stoworzysz dobrej gry nad tych silnikach i innych darmowych jakie są na OpenSource.Zamieszczone przez Paciorek xxxxcenter.pl
Jednak dla przekonanych, że podbiją żwiat gier to zapraszam tutaj: http://cgvia.pl/viewforum.php?f=74
Dobra chłopie teraz puknij się w łeb i niech wpływa ci wiedza języków programowania.
Zaczynamy!
Jakich języków potrzebujemy aby pisać naszą gre płynnie i z wielką przyjemnożcią a później czerpać z tego satysfkacje i nawet pieniądze?
I. HTML:
Co to jest?: http://pl.wikipedia.org/wiki/HTML
KURS: http://www.kurshtml.boo.pl
II. PHP:
- Co to jest? http://pl.wikipedia.org/wiki/PHP
- KURS: http://www.webtips.pl/kursy/php/czesc1.php
III. JavaScript
- Co to jest?: http://pl.wikipedia.org/wiki/Javascript
- KURS: http://www.webtips.pl/kursy/js/czesc1.php
IV. MySQL
- O SQL: http://pl.wikipedia.org/wiki/SQL
- O MySQL: http://pl.wikipedia.org/wiki/MySQL
- KURS: http://webmade.org/kursy-online/kurs-mysql.php
Dodatkowo:
V. AJAX - to nie język to zbiór już gotowych aplikacji, bibliotek.
- PL Site Ajax: http://mintajax.pl/
VI. Python
- Co to jest?: http://pl.wikipedia.org/wiki/Python
- KURS, Forum: http://ppcg.eu.org/
VII. CSS
- Co to jest?: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kaskado...ze_styl%C3%B3w
- KURS: http://css.webinside.pl/
Dodam, że ucząc się języków warto samemu się uczyć! Kursy ogłupiają i czasem nie uczą za dobrze - a nawet wcale.
Wartym uwagi jest AJAX i Javascript tworza gre na podstawie tych dwóch rzeczy możemy zrobić grę przez przeglądrke w której gracz ani razu nie będzie musiał przeładowywać strony.
Ucząc się jezyków nie bierz się odrazu za robienie gry warto pisać jakież proste skrypty typu: image host, file host itd.
Nie rezygnuj z nauki jezyków bo coż ci tam nie wyszło - rób wszystko na podstawie prób i błędów. "Trening czyni mistrza".
Nie wierz inny programistą, że pisanie gry to okres 6 miesiecy a nawet rok czasu - tak naprawde to jest nie prawda. Dobrą, rozbudowana gra można napisać w 1-2 miesiace - jeżli jakiż programista się w tym ze mną nie zgadza znaczy się, że nie jest programistą - jeżli pisanie mu zajmie tyle czasu. Dobrze opanowene języki to klucz do szybkożci.
Chodź faktycznie możemy pisać gre rok jesli mówimy tutaj o 1h pracy nad grą dziennie. Umiejętnożć pisania prostych skryptów to nie programowanie to to umie przeciętny webmaster. Jeżli myżlisz, że jesteż PRO to po co wogole przesiadujesz na tym forum?
Początki:
To nie łatwe, ale trzeba jakoż sobie poradzić.
Programiżci robią jeden mały błąd, ale w rzeczywiżci to jest kolosalny błąd.
Programista bierze się za pisanie gry nie obmyżlając dokładnie fabuły gry.
Programista nie zawsze ma wyobraźnie, ale w prosty sposób przedstawie (to nie tekst tylko dla programistów) jak napisać dobra i zrozumiała fabułe dla programisty.
Przy pisaniu fabul musimy wprowadzić programiste w nasz żwiat fantazji i wyobraźni. Pisząc nasz tekst musimy pisać OPOWIADANIE i ASPEKTY.
Tak naprawdę gdy ma się głowę do tego i pisało się nie jedną fabułe to fabułe mozemy ułożyć w swojej głowie w max. 10 minut a jej pisanie zajmie nam max. 3dni.
Jak wprowadzić programistę w swój świat? To bardzo proste. Jednak do opisania trune - więc dam przykład:
Jak to nazwe prostym wstępem.W grze Pirat z Polski wcielamy się w marynaża, który jest pogromcą lub złym piratem. Możemy być wybawcą lub mordercą i złodziejem.
Jednak rozwijamy fabułe o kolejne punkty:
Też warto opisać takie rzeczy jak statystyki, questy itd.Gracz rejestrując sie w grze przchodzi do żwiata piratów i złoczyńców jako głupi pomywacz pokłądów pływającej na starej łajbie. Mając jedynie 5 dolców w kieszeni.
Jednak jak już napiszemy fabułe to programista nie koniecznie będzie wiedział oco na dokładnie chodzi albo daną częsc fabuły może zrozumieć kompletnie inaczej - dlatego teraz po napisaniu fabuły pisamy aspekty techniczno-mechaniczne czyli opisasywanie danej części fabuły z dokłądnożcią jak co ma działać i dlaczego tak a nie tak.
Jednak nasz aspekt musimy sami wyczuć - poprostu opisać dokłądnie jak to ma działać.
Pomocą dla programisty będzie to jak użyjemy narzędzia PAINT i mu rozrysujemy za pomocą kwadratów, prostokątów i tekstu naszą grę jak ona wygląda w naszej bujnej wyobraźni.
Jak nauczyć się pisac fabuły i wmyżlać gry w ciągu 10 minut? To bardzo łatwe - wielu ci powie czytaj książki! Ale po co? Ja nie przeczytałem żadnej i nie czuje się z tym źle. Powiem tak - graj w bardzo dużo gier a takiej kategorii jakie ciebie interesują. Nie chodzi tutaj o podbieranie pomysłów, ale o patrzeniu na pomysły i towrzeniu własnych.
Idziemy dalej. Programista też powinien dobrze zacząć - myżlę, że jeżli chodzi o przygotowanie stanowiska pracy i początkowe skrypty do gry polecam odwiedzić tematy napisane przez KARER-a.
1: http://gamecenter.pl/forum/index.php?showtopic=243065 , 2: http://gamecenter.pl/forum/index.php?showtopic=244302
Sa to dobre poradniki na początek.
Jednak teraz weźmy się za tworzenie nazwy do gry. To całkiem proste, ale trzeba pamiętać, że nazwa musi pasować do tematyki gry. Nie jest powiedziane, że nazwa musi być po polsku czy tez po angielsku może być i w innym języku, ale żeby była bez znaków specjalnych z danego alfabetu.
Po wymyżleniu nazwy gry warto sprawdzić czy już taka nie istnieje w Google.pl
W tworzeniu nazwy na pewno pomoże nam wikipedia.pl
Nie żciągajmy nazwy od innych gier dodając lub ja przerabiając mówie tutaj o czymś oryginalnym - Jeżeli zrobiłeś gre o kosmosie i mylisz nad sukcesem to nie rób nazw typu litera-GAME-litera,cyfra. To jest bezsensu, ale są niestety tacy ludzi, któzy tworzą takie nazwy. Dlatego nie polecam korzystania z: http://wan.boo.pl/inne/gamel.php - tzn. nic w tym skrypcie nie jest złe, ale TEN SKRYPT TO ŻART, ironia - rozumiesz? Nie sugeruj się nazwami z tego skryptu.
Zajmijmy się tematyką naszej gry. Pomyżlmy czy warto.
Tworząc gre o kosmosie możemy nie osiągnąc sukcesu - musimy mieć bardzo oryginalne pomysły. Nie zapominajmy, ze ta tematyka jest co raz bardziej trudna do wybicia.
Tutaj chodzi o to żeby nie robić klonów gier warto może zrobić grę o EGIPCIE, RZYMIE itd. Tematyka jest taka wielka, ale ludzi i tak robią głupie gry o kosmosie i fantasy - magia - miecze - kurde tych gier jest ZYLIARD.
Jak wymyżlić grę? To PROSTE! Zobacz co na twoim biurku leży - na pewno masz syf. OOO widze jakież gry, ale jakie? Dobra widze 4 gry.. fantasy, wojna, samochody.
Te wszystkie kategorie już są na necie i wielu ludzi już nudzą te gry.. wiec jak nie samochody to może coż a'la starwars - czyli wyżcigi statków kosmicznych? AA dobre co nie? No dlaczego nie?
Tworzenie własnej gry to dużo pracy nawet po jej stworzeniu trzeba wprowadzać wiele poprawek i update. Można swtorzyć kilka typów gier edycje lub ciągła gra.
Aby nasza gra szybko nie upadła trzeba analizowac fora i strony charakteryzując.
Kiedy możemy stwierdzić, że nasza gra to sukces? Oczywiście po ilości graczy.
Moim głównym przekonaniem jest to, że sukces jest wtedy gdy do naszej gry ludzie zaczną tworzyć boty itd.
Według mnie największą satysfakcje daje to, że kto przez naszą grę 'umrze' - to nie powód do żałoby tylko chwały, że przez naszą grę giną ludzie. Może jestem nienormalny, ale to fajne uczucie ; )
Aby też dobrze zacząc musimy w swojej grze dodać referki.
Zacznijmy na prosty koncie hostingowym, potem VPS i dedyki.
Ważne jest domena - pomyżlmy, że nasza gra nie musi być tylko polską w innym przypadku kupujemy .com, .org a tak to kupujem .pl
Dziękuje za przeczytanie i zapoznanie się z tekstem. Jest on skierowany dla początkujących jak i zaawansowanych programistów i ludzi, którzy pisza fabułe.
Kopiowanie tesktu jedynie za zgodą autora.
Chyba mnie nikt nie zabije jeżli w poradniku sa 2-3 linki do gc.pl?
http://cgvia.pl/viewtopic.php?t=797 - polecam też z zapoznaniem się poradnika Vielta - jest tam dużo planowaniu gier, programowaniu.
Zakładki